Hur en frustrerad säljare kunde lära mig något

En yrkesskada jag har efter många år som säljare är att utvärdera andra säljare. Framför allt de som försöker sälja något till mig. Grunden är enkel, om jag är lämnad med en bra känsla efter samtalet har säljaren gjort ett bra jobb oavsett om jag köpte något eller inte, då jag kommer vara mer positivt inställd till varan/varumärket till nästa gång de hör av sig eller tills dess jag har behov av varan/tjänsten.

Denna kväll var jag trött, hade sovit ett par timmar på soffan mellan olika jobb. Då ringer en större, välkänd NGO för att ragga medlemmar. Inga problem för mig, jag är intresserad och lyssnar gärna, men eftersom jag är lite trött ber jag honom spola fram bandet och berätta hur jag blir medlem (kom till sak, alla säljare som hört den någon gång räcker upp en hand…). Nej, han måste tydligen dra sina tre exempel. Ett av exemplen är är hur hemska företagare är. Jag berättar att jag inte riktigt håller med då jag själv är företagare. Då plockar killen fram ytterligare exempel. Jag behöver fortfarande snabbspola bandet och säger att han jättegärna får maila länkar, kan han komma till sak: HUR blir jag medlem? Jag är intresserad! Jag tar gärna informationen om de elaka företagen i efterhand, de får gärna bjuda in mig på en föreläsning.

Killen blir upprörd och säger att ”det vet både du och jag att du inte skulle komma på!”  Eh, jo det skulle jag faktiskt gärna eftersom ämnet intresserar mig. Då tackar killen för sig och lägger på luren. Kvar står jag och undrar fortfarande hur jag blir medlem då frågan faktiskt intresserar mig…. Hoppas verkligen att de ringer tillbaka någon gång, och berättar vart jag signar upp istället för att läsa innantill om isarna i arktis.

Lärdomen för mig är att jag antagligen lätt hade fallit i samma fälla. Gärna när man är trött och fått många nej. Att säga till en kund ”det vet både du och jag att du inte kommer göra” är lätt hänt men ett BIG NO-NO. Man har faktiskt ingen aning om vem kunden är och vad som intresserar hen. Bara för att 10 personer på rad varit typen som inte skulle göra det betyder inte att den 11 är det. En så lätt fälla, ändå går man i den så ofta. Det var verkligen jätteintressant att se någon falla i fällan mot mig.

Så tack stora miljö-NGO, ring gärna igen men hoppa den långa inledningen och berätta gärna hur jag blir medlem istället, jag antar att ni har provis på antal medlemmar ni faktiskt registrerar och inte på antal minuter ni berättar om problemen. Spar både er och min tid, gå rakt på sak!

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>